Basketball and Street Culture

Et skoleforløb indeholder:
- 6x basketball -undervisning
- 25 basketbolde i børnestørrelse (værdi 4.375 kr.)
- Undervisnings-materiale
- Pris: 3.600 kr.
Hvad er Basketball and Street Culture?
Hvis du er så heldig at have oplevet stemningen og atmosfæren på en af de berømte streetbasketball-baner rundt om i verden (fx Rucker Park i New York eller Venice Beach i Los Angeles), så vil du helt sikkert have lagt mærke til den helt unikke streetkultur man finder her. Der er stort set liv på alle tider af døgnet og ud over at der selvfølgelig bliver spillet basketball på kurvene, så bliver der også danset, spillet og lyttet til musik og snakket, mens man ”hænger ud”.
Basketball and Street Culture er et nyt og spændende tilbud til elever i 4.-6. klassetrin og elever i 7. – 9. klassetrin. I forløbet vil skolegården eller hallen blive brugt til at genskabe noget af den specielle og magiske stemning, som findes i de mange populære subkulturelle streetmiljøer.
Først og fremmest, så vil undervisningen foregå på engelsk og eleverne får derved trænet engelskkompetencerne i en ny og anderledes ”setting”. Via streetbasketball-spillet vil eleverne blive udfordret fysisk ved at spille rigtig ”streetball” og træne specielle færdigheder, som fx at finde på sit eget ”signature move” – en bevægelse med bolden, som man selv finder på eller bliver inspireret til. Alt dette mens der bliver lyttet til hiphopmusik og evt. lavet cheerleader-dans på sidelinjen. Når detaljen lykkes og sidder i skabet, skal det måske fejres med et kompliceret ”handshake”, som forinden er opfundet, finpudset og trænet.
Udfoldelserne i streetmiljøet dokumenteres digitalt af eleverne undervejs, så det kan præsenteres for de andre i en almindelig klasseundervisningssi- tuation. På den måde bliver eleverne både præsenteret for kropslige udfor- dringer ude af det normale klasselokale og samtidig lærer at arbejde med optagelse og forevisning på digitale præsentationsmedier.
Styrken ved Basketball and Street Culture, er at forløbet forener fysisk akti- vitet, faglighed og fagdidaktik på tværs af idræts- og engelskfaget. Hensig- ten med forløbet er at udbyde et tværfagligt forløb, som opfylder idrætsfa- gets formål, samt de fælles mål der er beskrevet for faget engelsk.
Basketball and Street Culture arbejder hovedsageligt inden for kompeten- ceområdet ”Mundtlig kommunikation” i faget engelsk, hvor fokus er på, at eleven kan deltage i korte samtaler og give korte sammenhængende frem- stillinger af almindelige situationer og emner på engelsk. Inden for faget idræt er fokus på kompetenceområdet ”Alsidig idrætsudøvelse”.
Hvorfor et skoleforløb med BørneBasketFonden?
BørneBasketFonden ønsker at sænke barrieren og bringe glæden ved et aktivt foreningsliv tættere på børnene – ved at give en smagsprøve på basketball i trygge, vante rammer ude på skolerne.
BørneBasketFonden ønsker at skabe nysgerrighed på idrætslivet og glæden ved basketball. Med forløb ude på skolerne kan BørneBasketFonden sammen med skolen og dens lærer bygge bro mellem børn og unge over til foreningsidrættens fællesskab – så der er kortere vej fra ”Skolen” til ”Klubben”.
Et skoleforløb med Basketball i Skolen og BørneBasketFonden foregår derfor altid ude på skolen i egne haller og gymnastiksale eller i nærliggende idrætshal.
BørneBasketFonden har en koordinator, som sikrer afvikling af hvert forløb ude på skolerne. BørneBasketFonden sørger for instruktører til hver eneste undervisning på skolen, og står for kontakten mellem skolen og den lokale forening.
BørneBasketFonden involverer og inddrager altid skolens lærere i undervisningen med henblik på også at udvikle deres kompetencer indenfor basketball og boldbasis. Det forventes derfor, at skolens lærere/pædagoger i høj grad vil være aktive, specielt omkring varetagelsen af de sociale aspekter.