Basketball og Medborgerskab

Et skoleforløb indeholder:
- 6x basketball -undervisning
- 25 basketbolde i børnestørrelse (værdi 4.375 kr.)
- Undervisnings-materiale
- Pris: 3.600 kr.
Hvad er Basketball og Medborgerskab?
Basketball og Medborgerskab er BørneBasketFondens undervisningsforløb til udskolingen. Som navnet tydeligt afslører, så kobler forløbet boldspillet basketball med begrebet ”medborgerskab”. Det er et seks ugers forløb målrettet 8. og 9. klassetrin – det fjerde og sidste trinforløb i folkeskolen.
I det sidste trinforløb, er der i faget idræt fokus på, at eleverne skal udvikle kropslige, idrætslige, sociale og personlige kompetencer. I forlængelse heraf er fokus på, at eleverne får indsigt i idrættens betydning for trivsel, og at eleverne udvikler forudsætninger for at tage ansvar for sig selv og indgå i et forpligtende fællesskab. For at opnå dette tager Basketball og Medborger- skab primært udgangspunkt i kompetenceområdet ”Idrætskultur og Relatio- ner” og sekundært i ”Alsidig idrætsudøvelse”.
Med afsæt i individuelle øvelser, samarbejdsøvelser og forskellige småspil og opgaver, hvor basketbolden er det primære redskab, præsenteres eleverne igennem Basketball og Medborgerskab for forskellige øvelser og aktiviteter, som skal sikre at eleverne lærer om idrætskulturelle normer, værdier og relationer i et samfundsmæssigt perspektiv, som det er beskrevet i kom- petenceområdet ”Idrætskultur og relationer.”
Forløbet skal motivere eleverne til at bevæge sig og arbejde med faget idræt på en ny måde. Det er derfor vigtigt at eleverne lærer om basketballspillet og får følelsen af succes fra dette perspektiv, men endnu vigtigere at de erfarer, at basketball kan bruges til at arbejde med idrætskultur og relationer på en ny og motiverende måde.
Basketball og Medborgerskab forener bevægelser og boldkompetencer fra basketballspillet med opgaver om idrætskulturelle normer, værdier og relationer i et samfundsmæssigt perspektiv. På den måde forenes fysisk aktivitet med faglighed og fagdidaktik, og elevernes boldspilskompetencer udvikles. Samtidig vil det opleves som en ny måde at arbejde med faget idræt på, som kan virke forfriskende for eleverne.
Hvorfor et skoleforløb med BørneBasketFonden?
BørneBasketFonden ønsker at sænke barrieren og bringe glæden ved et aktivt foreningsliv tættere på børnene – ved at give en smagsprøve på basketball i trygge, vante rammer ude på skolerne.
BørneBasketFonden ønsker at skabe nysgerrighed på idrætslivet og glæden ved basketball. Med forløb ude på skolerne kan BørneBasketFonden sammen med skolen og dens lærer bygge bro mellem børn og unge over til foreningsidrættens fællesskab – så der er kortere vej fra ”Skolen” til ”Klubben”.
Et skoleforløb med Basketball og Medborgerskab og BørneBasketFonden foregår derfor altid ude på skolen i egne haller og gymnastiksale eller i nærliggende idrætshal.
BørneBasketFonden har en koordinator, som sikrer afvikling af hvert forløb ude på skolerne. BørneBasketFonden sørger for instruktører til hver eneste undervisning på skolen, og står for kontakten mellem skolen og den lokale forening.
BørneBasketFonden involverer og inddrager altid skolens lærere i undervisningen med henblik på også at udvikle deres kompetencer indenfor basketball og boldbasis. Det forventes derfor, at skolens lærere/pædagoger i høj grad vil være aktive, specielt omkring varetagelsen af de sociale aspekter.